Saturday 11 January 2014

Cara Mengatasi Sakit Perut atau senggugut

Sakit perut ketika datang haid atau senggugut adalah masalah biasa yang dialami oleh banyak wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang meningkat remaja.  Ianya terbahagi kepada dua bahagian:





1) Sakit dalam beberapa tahun selepas akil baligh. Ini kerana pusingan kitaran haid seseorang masih belum teratur dan kuncupan rahim rahim yang begitu kuat sekali mengeluarkan ketulan darah bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium. 
2) Senggugut yang dialami oleh orang yang telah berkahwin. Jika senggugut yang dialami lebih teruk dan berpanjangan, ia mungkin disebabkan penyakit dalam alat peranakan seperti ketumbuhan dalam rahim, fibrods dan jangkitan kuman pasa sistem peranakan. Wanita yang mengalami masalah ini perlu bertemu doktor atau pakar sakit puan.


Petua Menghilangkan Senggugut atau Period Pain

1) Minum air perahan halia 2kali sehari.Jika anda telah mengamalkannya, namun masih sakit, cepat-cepat rendam kaki anda dengan air suam yang telah dicampur garam.

2) Tuam perut dengan air panas. Ambil bekas plastik atau botol, dan kemuadian isikan dengan air panas. Balutkan botol itu dengan kain, seterusnya bolehlah tuam perut anda.Anda akan berasa lega sedikit demi sedikit.

3) Banyakkan minum jus buah-buahan dan elakkan minum minuman berkafien, berakohol atau minuman berkabonat.

4) Banyakkan makan ikan salmon dan tuna yang mengandungi lemak asid omega 3 yang mampu mengurangkan kesakitan semasa mengalami senggugut.

5) Membuat aktiviti bersama rakan atau keluarga bagi mengurangkan kadar fokus pada kesakitan yang dialami.

6) Kekal aktif seperti bersukan ,berjoging atau berisar-siar.

Untuk lebih mudah, anda boleh mencuba set senggugut Shaklee

Set Senggugut Shaklee


Terdapat 3 produk yang dapat membantu anda mengatasi masalah senggugut.

1) GLA

GLA adalah penting untuk wanita yang mengalami senggugut kerana GLA mampu untuk mengurangkan  sintom senggugut. Ini kerana, wanita yang mengalami senggugut tidak dapat menukar asid linolenik dengan baik kepada GLA. Oleh itu, GLA yang diperbuat dari pati biji borage (tumbuhan yang kaya dengan GLA semulajadi) dapat membantu mengurangkan kesan senggugut kepada wanita.

2) B-COMPLEX

Vitamin B-Complex Shaklee mengandungi B5, B6,dan B12 yang membantu mengurangkan senggugut. Vitamin B5 membantu dalam mengurangkan rasa tekanan, Vitamin B6dapat menambahkan aliran oksigen kepada organ wanita dan membantu menstabilkan paras estrogen ke tahap normal.
Manakala B12 dapat menghindarkan penyakit anemia,meringankan tekanan perasaan.

3) OSTEMATRIX

Bagi mengurangkan masalah senggugut, wanita memerlukan kalsium yang mencukupi. Sebelum haid bermula, bekalan kalsium dalam badan akan berkurang. Oleh itu, pengambilan kalsium tambahan dapat mengawal perasaan serta simtom-simtom lain.


Jika anda berminat untuk mengambil set resdung ini, jangan segan silu.Hanya sms/whatsapp "SET SENGGUGUT" ke 013-2066496.

Konsultansi terbaik akan diberikan kepada anda!


Salam sihat& cantik,
Pn Nurul
Shaklee Indipendent Distributor (ID No: 910815)
sms/whatsapp-013-2066496



No comments:

Post a Comment