Sunday 19 January 2014

Kenapa Ibu Menyusu Perlukan Vitamin?

Bila kita sebut sahaja Vitamin Ibu Menyusu, pelbagai respon yang akan kita dapat. Ada yang memberi respon yang positif, ada juga yang memberi respon yang negatif mengatakan ibu menyusu tidak perlukan vitamin. Hanya perlu merangsang dan mengosongkan breast sekerap yang mungkin. Ada juga yang tidak tahu tentang vitamin ibu menyusu ini..Alangkah rugi nya kan??


Okay, sebenarnya memang betul, breast hanya perlu dikosongkan sekerap yang mungkin selaras dengan konsep supply vs demand. Lagi banyak permintaan dari bayi / perahan, lagi banyak susu yang akan dihasilkan.  Jika anda membiarkan breast penuh dan terasa membengkak, maka penghasilan susu akan semakin berkurang.

Jika anda ingin berjaya dalam penyusuan susu ibu secara eksklusif kepada bayi anda, anda perlu ingat konsep ini:


Empty Breast : More Milk Production
Full Breast : Less Milk Production


Jadi, perlu ambil lagi supplement, jika konsep utama supply vs  demand?



Supplement set menyusu shaklee bukanlah untuk membanyakkan jumlah susu ibu sebenarnya, tetapi ialah untuk meningkatkan tahap kesihatan ibu. Jika ibu sendiri mudah letih, sering stress, tak larat nak masak dan sebagainya, bagaimana nak menyusukan bayi? Ini kerana penyusuan ibu berkait rapat dengan hormon.




Hormon-hormon yang terlibat dalam proses penyusuan iaitu hormon prolactine dan hormon oxytocin sangat berkait rapat dengan ibu terutanya hormon oxytacin yang dikenali sebagai hormon gembira. Apabila hormon gembira ini dihasilkan, maka para ibu dapa menyusukan bayi dengan penuh ketenangan dan susu yang dihaslkan pun meriah!=)

Oleh itu, vitamin ibu menyusu adalah amat penting bagi semua para ibu bagi memastikan para ibu sihat, bertenaga dan gembira semasa menyusukan bagi.




Selamat bergembira dalam memberikan titisan emas buat anak anda! 

Jika anda terdapat sebarang masalah dalam penyusuan atau berminat untuk mendapatkan set menyusu terbaik dari Shalee boleh lah menghubungu saya. Sms/watsapp ke 013-2066496 untuk respon yang pantas.



Salam sihat& cantik,
Pn Nurul
Shaklee Indipendent Distributor (ID No: 910815)
sms/whatsapp-013-2066496


No comments:

Post a Comment