Friday 28 February 2014

Kalsium Ketika Hamil..Adakah sangat penting?

Assalamualaikum semua..Salam satu dunia...Hari ni nak share satu benda yang sangat penting untuk semua wanita hamil ambil tahu..Ia adalah mengenai pengambilan kalsium sepanjang tempoh kehamilan. Adakah kalsium ni sangat penting? Ya, kalsium adalah sangat penting terutamanaya kepada wanita hamil kerana kalsium adalah nutrien yang diperlukan dalam badan untuk membina tulang dan gigi yang kuat.
Kalsium juga membolehkan otot dan saraf berfugsi dengan betul dan jantung dapat berdegup dengan kencang.


Jika kalsium yang diambil oleh ibu mengandung tidak mencukupi, ia akan menyebabkan anda berisiko menghadapi osteoporosis yang mengakibatkan  penipisan tulang, tulang mudah rapuh dan pecah. Ini kerana, kalsium yang dihasilkan oleh anda telah digunakan untuk bayi dalam kandungan anda.


Melalui The US Reccommended Daily Allowance mencadangkan pengambilan kalsium sebanyak 1200mg sehari bagi wanita hamil dan menyusu. Anda disarankan untuk  minum sekurang-kurangnya empat hidangan produk tenusu dan makanan yang kaya dengan kalsium.

Sumber terbaik kalsium adalah produk tenusu seperti susu, keju, yogurt, puding, brokoli, bayam, sayur-sayuran,makanan laut dan kekacang.


Sumber kalsium yang boleh dijadikan panduan untuk pengambilan diet harian anda.

Namun sekiranya anda amat khuatir kalsium  yang anda ambil adalah kurang atau anda yang susah nak minum susu macam saya, anda boleh ambil pil kalsium sebagai pengganti susu.



Harga : RM61

Ostematrix memberikan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan  dan penjagaan tulang dan gigi. Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D, mineral zink, tembaga dan mangan untuk membantu dan memlihara kesihatan yang baik. Kapsul ostematrix bersaiz kecil dan disalut licin dan mudah ditelan.

Jika berminat untuk mengambil kapsul kalsium ni, jangan segan silu untuk menghubungi saya di talian 0132066496 (nurul).


Salam sihat& cantik,
Pn Nurul
Shaklee Indipendent Distributor (ID No: 910815)
sms/whatsapp-013-2066496
fb:  https://www.facebook.com/FarmasiPakarSihatDanCatik

No comments:

Post a Comment