Sunday 16 February 2014

SUPPLEMEN VS MAKANAN SUNNAH

Supplemen Shaklee adalah makan barat??Ada ramai yang bertanya mengapa ambil makanan barat, sedangkan ada makanan sunnah..Apakah hukumnya..Haram ke..
Sebenarnya dalam Al-Quran sendiri menyatakan "Makanlah makanan yang Halal dan baik" Jika kita mendalami ilmu Islam khususnya ilmu Al-Quran dan hadis, nescaya kita dapat memahami dengan baik hadis dan Al-Quran . Oleh itu, tiada salahnya mengambil supplemen yang memberi kesan baik kepada kita malah hukumnya harus dari segi syara' .





Untuk makluman semua juga, Shaklee bukanlah syarikat yang tersenarai dalam memberi sumbanagan kepada Amerika untuk menggunakan kuasanya memerangi Islam,tidak seperti Mc Dona** yang ramai sekali orang kita bersantap di dalamnya..Begitu juga dengan minuman Coca-Co**,ramai juga orang Melayu kita minum.Siap ada rancangan khas masak memasak yang dianjurkan oleh Coca co**. Makanan dan minuman seperti ini bukan sahaja menyokong Amerika dalam memerangi orang Islam, malah ternyata tidak memberi kebaikan kepada kesihatan malah memberi kemudaratan kepada kita.

Makanan sunnah yang biasa kita dengar adalah kurma, kismis,zaitun, delima,madu dan sebagainya.Tidak dinafikan makanan sunnah adalah makanan yang baik untuk kesihatan kita. Kami sebagai pengamal makanan supplemen, langsung tidak pernah menolak makanan sunnah, malah mengamalkan juga seperti meminum madu pada setiap pagi..Ada juga madu+ESP(Energizing Soy Protien) untuk mendapatkan kesihatan yang optimum. Ada terdapat ibu pelajar yang mencampurkan Habbatus Sauda' dengan ESP dan anak beliau menunjukkan perkembangan positif dalam pelajaran.

Jika pengambilan supplemen memberi kesan baik, jadi tiada salahnya malah digalakkan sama sekali kerana pada masa kini kita sering makan makanan sekadar sedap dan kenyang. Malah restoran makanan segera sesak siap terpaksa kena beratur sampai ke luar..Mengapa tiada pertikaian tentang ini?? Ingatlah "perut manusia adalah tempat segala penyakit dan pencegahan itu pokok dari segala perubatan". Pepatah Inggeris juga mengatakan "Prevention is better than cure". So, mencegah itu lebih baik dari mengubati. Macam mana nak cegah penyakit, mestilah mencegah diri dari makan makanan yang tidak berkhasiat,bersenam, mengambil banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, makan mengikut jadual, makan mengikut sunnah nabi iaitu makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang,minum air kosong dan elakkan minuman manis serta mengamalkan pemakanan mengikut piramid makanan. 



Adakah anda mengamalkan pengambilan makanan seperti dalam piramid makanan??Jika tidak, pengambilan supplemen adalah digalakkan bagi menampung kekurangan zat dan nutrisi dalam badan kita. Insyaallah, sama-samalah kita mengambil kebaikan dari produk yang bagus dan terjamin halal.

Jika terdapat sebarang pertanyaan tentang produk atau supplemen berasaskan semulajadi bole sms/whatsapp ke 0132066496 (nurul)


Salam sihat& cantik,
Pn Nurul
Shaklee Indipendent Distributor (ID No: 910815)
sms/whatsapp-013-2066496

fb:www.facebook.com/messages/FarmasiPakarSihatDanCatik

No comments:

Post a Comment